국문초록
Background
Web 2.0 and Convergence have together emerged as buzzwords with the advance of the Information Age, and many countries, including advanced nations, are making an all-out effort to reflectthese trends within the context of e-Government strategies in order to improve national competitiveness.
Up until now, Korea’s national informatization strategy has achieved outstanding success due to the Korean government’s clearly-drawn goals and its road map for each stage of e-government development. It is no exaggeration to say that Korea is leading the global e-Government movement. However, Korean e-Government has been too focused on constructing hardware and infrastructure for the sake of government efficiency, revealing its limitations in terms of realizing its democratic values such as citizen participation. Hence, some argue that perhaps it is time to transform the existing e-Government development strategy that is very government focused, into a more
citizen-based style.
The recent incredible transformation in information and communication technologies has brought about a variety of changes throughout politics, government administration, social movements, and private sector management. This also makes it hard to draw a line between customers and producers, as their roles are increasingly becoming blurred via ever-growing interactions between these two groups. Given this backdrop, government requires a new e-Government strategy to reflect these social and technical changes.
The current government that launched its administration under the flag of national advancement needs to recognize current ICT-enabled socio-political changes, and it needs effectively to address these issues. In order to achieve this objective, the current Lee Myung-bak government ought to implement a new e-Government strategy that embraces the features and associated values of Web 2.0 and Convergence technologies. In other words, the government should take advantage of the tenet of Web 2.0, i.e. participation, openness, sharing, cooperation, communication and so on, in order to realize the de facto partnership between government and civil society. It also needs to identify appropriate roles and tasks for the diverse actors involved in Korean e-Government in accordance with its governance philosophy.
목차
제1장 서 론
제1절 연구의 배경
제2절 연구 목적 및 내용
1. 연구의 목적
2. 주요 연구방향 및 내용
제3절 연구 범위 및 방법
1. 연구의 범위
2. 연구추진방법
제2장 전자정부 패러다임의 변화와 선행연구의 분석
제1절 전자정부 패러다임의 변화
1. Web 2.0과 전자정부
2. 컨버전스와 전자정부
3. e-Government에서 I-Government로의 전환 필요성
제2절 선행연구의 분석 및 시사점
1. 선행연구의 분석
2. 분석결과 정리 및 시사점 도출
제3장 전자정부 추진현황 및 진단
제1절 전자정부 추진현황
1. 전자정부 발전모형
2. 우리나라 전자정부 현황
3. 전자정부 성과
제2절 전자정부의 한계 및 진단
1. Interactive Ⅰ (소통의 관점)
2. Informative Ⅰ (정보의 관점)
3. Integrated Ⅰ (통합의 관점)
제3절 분석결과 정리 및 시사점 도출
제4장 주요국의 I-Government 추진 동향
제1절 국가별 추진 동향
1. 미국
2. 영국 등 EU 국가
3. 싱가포르
4. 일본
제2절 해외 I-Government 추진 결과의 비교 및 시사점 도출
1. 특징 비교 및 시사점
2. Web 2.0과 컨버전스를 통한 해외 전자 정부 서비스사례의 시사점
제5장 I-Government에 관한 전문가 델파이 및 심층인터뷰 조사 결과의 분석
제1절 전문가 조사의 개요
1. 조사대상
2. 조사도구
제2절 전문가 델파이 조사의 응답결과 분석
1. 현재 전자정부의 환경변화 반영정도
2. 3I 관점에서 현재 전자정부 수준
3. 현재 전자정부의 문제점과 한계 및 I-Government로의 전환에 예상되는 장애요인
4. 차세대 전자정부 추진방안들의 중요도
5. I-Government 달성을 위한 향후 정부의 역할
6. I-Government를 실현하기 위한 예상 소요기간
제3절 전문가 심층인터뷰 조사의 응답결과 분석
1. 전자정부 사업의 향후 추진방향
2. 차세대 전자정부와 Web 2.0 및 컨버전스의 연계방안
3. 차세대 전자정부가 지향해야 할 비전과 목표
4. 차세대 전자정부가 갖추어야할 차별적 요건
5. 차세대 전자정부를 성공적으로 이끌기 위한 중점 추진사항
6. 3I 관점에서 현재 전자정부의 수준
7. 차세대 전자정부 추진방안의 현실화를 위해 필요한 정부차원의 노력
8. 차세대 전자정부 추진방안들의 중요도
9. 차세대 전자정부의 구체적 모습
10. I-Government 전환에 있어 요구되는 정부의 역할
제4절 전문가 조사의 공통문항 응답결과 분석
1. 3I 관점에서 현재 전자정부 수준
2. 차세대 전자정부 추진방안들의 중요도
제6장 I-Government의 비전과 실행전략 도출
제1절 I-Government의 추진을 위한 개념 정립
1. 소통 정부(Interactive Government)
2. 정보 정부(Informative Government)
3. 통합 정부(Integrated Government)
제2절 I-Government의 비전 및 실행전략 도출
1. 소통 정부(Interactive Government)
2. 정보 정부(Informative Government)
3. 통합 정부(Integrated Government)